Українцям продають неперевірені ліки під виглядом дієтичних добавок

Українцям продають неперевірені ліки під виглядом дієтичних добавок

Українці зрозуміли, що хворіти зараз сильно дорого, тому намагаються приділяти увагу профілактиці, зокрема, масово їдять вітаміни і різні БАДи.

Про це пише UBR.

У 2016 році наші співгромадяни купили в аптеках 1,4 млрд упаковок препаратів на суму 57,2 млрд грн. З них власне на ліки довелося 80,6% (48,1% рецептурних препаратів і 32,5% безрецептурних). Про це свідчать дані дослідження маркетингової компанії «Бізнес-Кредит».

Як відзначають аналітики, вперше за останні три роки відбулося зростання ринку аптечного роздробу в грошовому і натуральному вираженні. Так, кількість проданих упаковок зросла на 13%, хоча це рекордів 2010-2011 років, коли щорічно продавалося 1,6-1,7 млрд упаковок, нам ще далеко.

Найбільше зростає попит, за даними дослідників, на біологічно активні речовини (БАР), так звані біодобавки. Найменшим інтересом у покупців користувалися косметика і космецевтичні кошти (лікувальна косметика), а також лікарські чаї і рослинна сировина.

За даними іншого дослідження – PharmXplorer / Фармстандарт компанії Proxima Research, косметика є найдорожчою категорією, для якої середньозважена вартість становить 51,9 грн. за упаковку. Це, очевидно, стало однією з причин падіння попиту на дану категорію товарів.

У той же час українці, крім ліків, активно купують профілактичні засоби, зокрема, різні дієтичні добавки. На їх частку, за даними компанії «Бізнес-Кредит» доводиться 5,8%, що приблизно вдвічі більше, ніж на косметику.

Але справа не тільки в тязі українців до профілактичних засобів. «Зростання попиту пов’язаний і з тим, що багато виробників перереєстрували частину своїх препаратів як БАВ. Їх менше регулюють, ніж класичні ліки. Наприклад, їх можна рекламувати, хоча ПДВ треба платити 20% а не 7% як на ліки », – розповів UBR.ua директор з розвитку маркетингової компанії« Бізнес-Кредит »Андрій Цуркан.

Як пояснила консультант з маркетингу компанії «Бізнес-Кредит» Олена Карчевська, щоб довести лікувальний ефект препарату, треба пройти складну процедуру реєстрації в Державному експертному центрі. БАВ ж не перевіряють на предмет їх ефективності, а тільки вимагають підтвердження безпеки. Це великий клас препаратів, які можуть продаватися не тільки в аптеках, а й, наприклад, через мережі багаторівневого маркетингу та навіть в супермаркетах.

У випадку ж з ліками, особливо новим і оригінальним, потрібно реєструвати активно діюча речовина, проводити клінічні дослідження. На це йде 5-10 років і мільярди доларів. Тому за кордоном є клас так званих medical device, де активна речовина по суті таке ж, як в класичному ліках, але препарат призначений, наприклад, не для прийому всередину, а для використання в якості засобу для зовнішнього застосування (мазі або крему), або ополіскувача порожнини рота.

«Це скорочує витрати до стадії завершення дослідження. І тоді на підставі цих документів у нас в Україні можна реєструвати ці medical device », – каже Олена Карчевська.

Сплеск споживання БАДів спровокований і маркетинговими зусиллями компаній. Наприклад, стає модним пити вітаміни або імуномодулюючі препарати.

«Є препарати, зареєстровані як БАВ, але все-таки ефективні. Тому громадяни використовують їх в якості профілактичних засобів », – пояснює Андрій Цуркан.

До того ж багато українців воліють лікуватися самостійно, не вдаючись до допомоги лікарів. Наприклад, опитування, проведене соціологічною групою Рейтинг, показав, що чим молодші респонденти, чим вищий рівень їх освіти і чим вони заможнішою, тим кращим вони вважають стан свого здоров’я.

Серед чоловіків більше тих, хто вважає своє здоров’я добрим або дуже добрим, в порівнянні з жінками (49% і 39% відповідно). Трохи менше третини (29%) українців заявили, що мають хронічні захворювання, 71% – кажуть, що немає. При цьому 62% українців не зверталися торік до лікаря жодного разу.

Серед більш 2 тис. Виробників на ринку аптечних товарів ліки реально випускають менше 600 компаній. Вони пропонують всього близько 10 тис. Асортиментних позицій із загальної кількості в 45 тис. Позицій.

Так само, як і в випадку з лікувальною косметикою, для споживача ліків вирішальним фактором є ціна. Однак тут, як показують дослідження, з’явилися зрушення на користь середньої цінової категорії.

Зокрема, українці стали менше купувати дорогих імпортних ліків і перейшли на такі ж, але в середній ціновій категорії. А ось вітчизняних медикаментів, навпаки, більше набувають найдорожчих.

Тобто, люди намагаються знайти золоту середину – найякісніше за розумною ціною. Йдеться про діапазон в 100-300 грн за умовну упаковку. Для порівняння: загальний середній показник вартості упаковки – 52,6 грн.

За рік середньозважена ціна зросла на 6%. Для імпортних препаратів в сегменті дорогих ліків середній показник збільшився з 283,2 грн до 300,8 грн за упаковку, що призвело до зниження попиту в цьому сегменті і збільшення споживання препаратів середнього сегмента, які подорожчали з 93,5 грн до 102,3 грн .

Вітчизняні ліки продаються в основному в низькому ціновому діапазоні (51,3% всіх продажів), де середньозважена ціна зросла до 14,3 грн за умовну упаковку. Але купівельний попит перемістився в найдорожчий сегмент, де ціни за рік підскочили з 266,4 грн до 292,7 грн.

Як пояснив представник асоціації «Виробники ліків України» (аплуа) Анатолій Редер, собівартість виробництва ліків в Україні зросла на 27-29%.

«Енергоносії, транспортні послуги, імпортні складові, все дорожчає. Тому ліки не будуть дешевшати », – прогнозує Редер.

Але, як стверджує експерт, в нинішніх умовах ніхто не буде продавати їх за завищеними цінами. Тому можна говорити лише про те, що інфляція в фармацевтиці не буде вищою за, ніж в середньому по промисловості.

«Звичайно, можна знизити кількість діючої речовини і тоді ліки будуть дешевші, тільки хто від цього виграє?», – Кажуть в асоціації.

Втім, повірити в те, що аптекарі торгують ліками буквально собі в збиток, заважає той факт, що в різних торгових точках вартість одного і того ж препарату може відрізнятися в 1,5-2 рази і більше, що свідчить про захмарні накрутки.